HBSC magazine
UITSPRAKEN VAN JONGEREN: “Als ik zoveel moet doen voor school raak ik mijn motivatie kwijt en heb ik ook geen tijd en zin meer in dingen buiten school” “School is niet ‘mijn leven’” “Ik ben meer dan mijn cijfers” “Je sport, hebt hobby’s of doet vrijwilligerswerk omdat… het goed op je CV staat?!” “Ouders begrijpen niet dat ik tijd nodig heb om te chillen, maar ik heb die rust gewoon nodig. Of zouden ze stiekem zelf ook wel op de bank willen hangen?” “Waarom moet ik energie steken om een 6 te halen voor wiskunde, terwijl ik van de 8 voor mijn favoriete vak Engels liever een 9 maak?” “In de media noemde een minister eetstoornissen als voorbeeld van mentale problemen. Nou, dat is echt niet bij de meeste jongeren het grootste probleem als het om mentale gezondheid gaat.” “Waar is die jongerenwerker in het kabinet of die Jongerenpartij?” INTERVIEW MET KENNIS & WETENSCHAP WAT IS JE REACTIE NA HET HOREN VAN DE BEVINDINGEN UIT HET HBSC- RAPPORT? “Help, ik heb drie jonge dochters! Als volwassenen moeten we nú onze verantwoordelijkheid nemen om een betere samenleving te creëren voor onze jeugd. Veerkracht hoeft niet alleen uit een kind zelf te komen; we moeten investeren in een veerkrachtige structuur rondom het kind.” IS MEER ONDERZOEK NODIG OF WETEN WE GENOEG? “We moeten onze onderzoeksresultaten beter gaan delen, want we weten eigenlijk al heel veel. Ook is meer onderzoek nodig naar de achtergronden van mentale problemen onder jongeren, deze liggen op verschillende niveaus. Het gaat dan bijvoorbeeld om multidisciplinair, longitudinaal onderzoek.” HOE KUNNEN WETENSCHAPPERS ZORGEN DAT JONGEREN ECHT IETS HEBBEN AAN ONDERZOEK? “Onderzoek hoe kwetsbare groepen beter ondersteund kunnen worden. Heb verder aandacht voor individuele verschillen naast hoe het met groepen jongeren gaat. En betrek jongeren bij onderzoek.” NOEM EENS EEN INNOVATIEVE MANIER VAN ONDERZOEK? “Voer participatief actieonderzoek uit samen met jongeren. Laat jongeren al meedenken over het design van het onderzoek of laat hen zelf onderzoek uitvoeren.” WAAR MOETEN WE BINNEN DE WETENSCHAP VANAF? “Stop tijdrovende aanvraagprocedures die concurrentie tussen universiteiten aanwakkert. Stimuleer samenwerking tussen kennisinstituten en universiteiten en koppel onderzoek beter aan beleid en onderwijs. Dan kunnen we echt aan de slag met wat belangrijk is: een kansrijke toekomst realiseren voor de jeugd.” ZO DRAAGT BELEID BIJ AAN MENTALE GEZONDHEID BIJ JEUGD • Adviseer hóe het onderwijs aan welbevinden en sociale veiligheid kan werken • Zorg ook dat het onderwijs ruimte kán geven aan mentale gezondheid • Maak beleid samen met jeugd • Monitor, agendeer wat jongeren nodig hebben en pas beleid zo nodig aan • Zorg dat in preventie en effectieve interventies wordt geïnvesteerd • Heb aandacht voor kwetsbare groepen • Zorg dat lokaal en specifiek beleid mogelijk is • Zorg dat beleid toegespitst is op de hindernissen anno nu 29
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2OTgy