HBSC magazine
Naast gamen zijn er ook veranderingen in sociale- mediagebruik in de laatste vier jaar, al zijn deze minder uitgesproken dan de ontwikkelingen in gamen. Intensief socialemediagebruik (hier: gedurende de hele dag contact met anderen via sociale media) nam alleen in het voortgezet onderwijs enigszins toe van 31 naar 36 procent. Problematisch socialemediagebruik is echter wel toegenomen, behalve bij jongens op de basisschool. Verder valt op dat in het basisonderwijs intensief en problematisch socialemedia- gebruik veel vaker voorkomt bij jongeren met een migratie- achtergrond dan bij jongeren zonder migratieachtergrond. Onder meisjes op de basisschool steeg het percentage problematisch socialemedia- gebruikers tussen 2017 en 2021 van 2 naar 5 procent. In het basisonderwijs komt intensief socialemedia- gebruik voor bij 30 procent van de leerlingen met een migratieachtergrond. Bij leerlingen zonder een migratieachtergrond is dit 14 procent. Ook proble- matisch socialemediagebruik komt op de basisschool vaker voor bij leerlingen met een migratieachtergrond (8 versus 2%). Voor alle HBSC-cijfers (inclusief verschillen naar sekse, leeftijd, opleidingsniveau, migratieachtergrond, gezinswelvaart en gezinsstructuur) en een duiding van de resultaten, zie HBSC 2021 rapport. HET HBSC-RAPPORT 15
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2OTgy