HBSC magazine
DALING IN MENTALE GEZONDHEID MET NAME ONDER MEISJES De cijfers voor welbevinden en mentale gezondheid laten in de afgelopen twintig jaar een ontwikkeling zien in de richting van meer problemen. Deze trend is bij meisjes veel sterker dan bij jongens. Bij meisjes in het voortgezet onderwijs zagen we met name een stijging in emotionele problemen en psychosomatische klachten tussen 2009 en 2013 en tussen 2017 en 2021, waarbij de omvang van de laatste stijging zonder meer zorgwekkend te noemen is. In het voortgezet onderwijs nam het percentage meisjes met veel emotionele problemen tussen 2017 en 2021 bijvoorbeeld toe van 28 naar 43 procent. Ook is er in 2021 bij dezelfde groep sprake van een toename in hyperactiviteit/aandachtsproblemen en gedragsproblemen ten opzichte van vier jaar eerder. Hierdoor rapporteren meisjes in 2021 voor het eerst meer hyperactiviteit/aandachtsproblemen dan jongens en even vaak gedragsproblemen als jongens. Het niveau van welbevinden is historisch laag: in 2021 geven meisjes in het voortgezet onderwijs hun leven gemiddeld een 6.7, terwijl dit in eerdere jaren tussen de 7.3 en 7.8 lag. Ook onder meisjes op de basisschool zijn mentale problemen toegenomen tussen 2017 en 2021. Vooral de stijging in emotionele problemen was sterk in deze groep (van 14% in 2017 naar 33% in 2021), maar het percentage meisjes met psychosomatisch klachten, hyperactiviteit/ aandachtsproblemen en gedragsproblemen steeg ook in deze periode. In 2021 rapporteert een ruime meerder- heid (70%) van de meisjes in het voortgezet onderwijs vaker dan één keer per week psychosomatische klachten (zoals buikpijn of slaapproblemen), terwijl dit in 2017 voor iets meer dan de helft gold (56%). 10
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2OTgy