HBSC magazine

28 Alle opmerkingen zijn welkom, discussies mogen eindigen in onenigheid en out-of-the-box denken is een pré. Tijdens de deelsessies werden de resultaten van het HBSC-onderzoek besproken. Per sector - beleid, onderwijs, zorg, onderzoek en jongeren - kwamen de volgende gedachten en voorstellen naar voren. DIT KAN HET ONDERWIJS DOEN: • Leg minder de nadruk op cognitie • Ga in gesprek & blijf in gesprek met jongeren • Verhef het ene opleidingsniveau niet boven het andere • Laat een kind in zijn waarde en omarm de verschillen • Toon moed om tegen beleid, bestuur, wetgeving, verwachtingen in te gaan • Zorg voor betere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp • Geef welbevinden een structurele plek binnen het onderwijs DRIE ALGEMENE TIPS VOOR IEDEREEN BETROKKEN BIJ JEUGD 1. Luister (echt!) naar jongeren en betrek ze bij besluiten die hen aangaan 2. Verlaag de prestatiedruk en waardeer alle opleidingsniveaus gelijk 3. Werk beter samen om het mentaal welbevinden van jongeren te stimuleren FOOD FOR THOUGHT • ‘Vraag niet “Wat doe jij?”, maar “Wie ben jij?”’ • Wat maakt een school een goede school? • Waarom spreken we van hoog- en laagopgeleiden? • Mag je een leerling ambitieus noemen? • Wat houdt integraal werken en samenwerken in voor jou of jouw organisatie? INZICHTEN VANUIT DE ZORG: • Focus niet op het probleem van de jongere; richt je op talenten en versterk positieve kanten • Zorg, onderwijs en beleid spreken niet dezelfde taal; formuleer gezamenlijke uitgangspunten en doelen • Succes ≠ geluk • Laagdrempelige ondersteuning bieden is niet hetzelfde als een jongere verwijzen naar een professional • Stop sociale vergelijking; laat jongeren zichzelf zijn OOGST UIT DE DEELSESSIES

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE2OTgy